CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, February 23, 2009

PPSMI

PPSMI – Hujah-hujah yang mengelirukan

Oleh TUN FAISAL ISMAIL AZIZ

Menegakkan benang yang basah memang susah, tetapi ada pihak yang terus mencuba semata-mata untuk mengelirukan rakyat sehingga melanggar batasan ketertiban budaya ilmu dan tradisi intelektual.

Kita dikejutkan bila Pengerusi Gerakan Mansuh Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (GMP) menyatakan bahawa 625,987 murid UPSR 2008 menjawab kertas soalan Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu. Ini adalah satu lagi kejutan selepas sebuah kesatuan guru menyatakan kononnya semua kesatuan guru menolak program Pengajaran dan Pembelajaran dalam bahasa Inggeris (PPSMI) yang kemudiannya disusuli dengan penafian oleh kesatuan-kesatuan guru yang lain.

Kita tidak tahu dari mana datangnya data tersebut kerana jumlah murid yang mendaftar UPSR 2008 hanyalah 518,616. Dari jumlah tersebut, saya dimaklumkan bahawa data Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menunjukkan jumlah calon yang menjawab dalam bahasa Inggeris sepenuhnya adalah seramai 159,234 (31.1 peratus) orang calon Sains dan 238,153 (46.6 peratus) orang calon Matematik UPSR 2008 menjawab dalam bahasa Inggeris sepenuhnya. Jumlah yang menjawab dalam bahasa Melayu sepenuhnya bagi mata pelajaran Sains ialah 243,799 (47.6 peratus) manakala calon yang menjawab sepenuhnya dalam bahasa Melayu bagi mata pelajaran Matematik ialah 233,776 (45.7peratus).

Pada pandangan saya, biarpun yang peratus yang menjawab di dalam bahasa Inggeris sepenuhnya kelihatan seperti lebih kecil berbanding dengan jumlah yang menjawab di dalam bahasa Melayuh sepenuhnya, namun jumlahnya tetap besar, iaitu 31.1peratus bagi sujek Sains dan 46.6 peratus bagi subjek Matematik. Ini menunjukkan anak-anak kita di sekolah semakin yakin menggunakan bahasa Inggeris kerana berlaku peningkatan berkali-kali ganda berbanding tahun lepas dan tahun sebelumnya.

Pada waktu yang sama, jumlah yang menjawab soalan Sains dan Matematik secara bercampur-campur iaitu dalam bahasa Inggeris dan bahasa Melayu atau bahasa Cina atau bahasa Tamil adalah seramai 108,842 (21.3 peratus) dan 39,570 (7.7 peratus). Jika dijumlahkan murid yang menjawab dalam bahasa Inggeris sepenuhnya dan secara bercampur-campur maka jumlahnya ialah 267,076 ( 52.4 peratus ) bagi Sains dan 277,723 (54.3 peratus) bagi Matematik.

Kenyataan tentang lebih daripada 50 peratus murid di Sabah, Sarawak, Kelantan dan Perlis GAGAL dalam Sains dan Matematik juga tidak tepat. Jumlah yang dilaporkan oleh LPM bagi pelajar yang mencapai atau tidak tahap penguasaan minimum (mendapat gred ABC) bagi subjek Sains adalah 83.7 peratus di Kelantan, 65 peratus di Sabah, 81.9 peratus di Perlis dan 74 peratus di Sarawak. Manakala jumlah bagi yang mendapat gred ABC bagi subjek Matematik adalah 82 peratus di Kelantan, 61.6 peratus di Sabah, 76.9 peratus di Perlis dan 73.3 peratus di Sarawak.

Saya kesal kerana ada pihak yang tidak lagi berpegang kepada budaya ilmu dan tradisi intelektual dalam mengemukakan hujah mereka. Mereka sanggup menipu, memanipulasi data dan ada juga yang sanggup menggunakan agama bagi menegakkan hujah.

Misalnya, ada dalam kalangan mereka ini berhujah bahawa “penggunaan bahasa ibunda dalam mengajar subjek Sains dan Matematik adalah sunnah pemerintahan nabi dan rasul dalam pendidikan ke atas umat mereka”. Hujah mereka, “Tuhan mengutuskan nabi-nabi dan rasul-rasul mengikut bangsa dan bahasa dalam kalangan mereka sendiri agar penganutnya dapat memahami ilmu yang disampaikan oleh para nabi. Malahan kufur nikmat jika mengabaikan anugerah Allah ini sebagaimana dinyatakan dalam Quran surah Ibrahim ayat 4 dan surah al-Rum ayat 22.”

Pada pandangan saya, janganlah sampai kita sanggup mempergunakan agama demi menegakkan kepentingan kita. Janganlah kita menggunakan ayat al-Quran jika tidak benar-benar faham asbabul nuzulnya.

Mungkin orang yang berhujah seperti ini tidak menyedari bahawa 24 orang rasul diutus untuk membawa perintah Allah SWT kepada kaumnya sahaja dan dengan itu diterima akal fikiran jika perintah tersebut diturunkan di dalam bahasa kaum tersebut. Berbeza dangan Nabi Muhammad SAW, di mana Allah SWT mengutuskan baginda bukan untuk satu kaum sahaja, tetapi untuk menjadi rasul kepada seluruh umat manusia pelbagai keturunan. Seperti yang kita semua sedia maklum juga, al-Quran, biar pun menjadi pedoman untuk semua bangsa di dunia, tidak diturunkannya dalam pelbagai bahasa, sebaliknya diturunkan di dalam bahasa Arab.

Kalaulah mengikut logik golongan ini, jika Allah SWT hendak kita mempelajari al-Quran dalam bahasa ibunda, kenapakah tidak diturunkan al-Quran ini dalam pelbagai bahasa ibunda agar semua umat manusia dapat memahaminya dengan mudah? Kenapa tidak diutus lebih ramai rasul agar dapat membimbing manusia pelbagai kaum dalam pelbagai bahasa kaum dan suku mereka sendiri? Tidakkah jika mengikut logik pihak ini, Allah SWT zalim kerana menyusahkan anak-anak daripada pelbagai kaum untuk mempelajari al-Quran di dalam bahasa Arab?

Memang tidak logik dan raional kerana hujah ini hanya untuk menegakkan benang yang basah semata-mata.

0 comments: